ابزار وبمستر

پاسخ قلمرو های درس 3 سفر به بصره فارسی دهم :: جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

پاسخ قلمرو های درس 3 سفر به بصره فارسی دهم

mohammad h | دوشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

پاسخ قلمرو های درس 3 سفر به بصره فارسی دهم

پاسخ قلمرو های درس سوم فارسی دهم
جواب قلمرو های درس سفر به بصره فارسی پایه دهم
درس سوم سفر به بصره فارسی پایه دهم
حل قلمرو زبانی درس سوم فارسی دهم
حل قلمرو های درس 3 فارسی دهم
جواب قلمرو های ادبی درس سوم فارسی دهم

به نام خدا


پاسخ قلمرو های درس سوم فارسی دهم

قلمرو زبانی (صفحه ۱۴ کتاب درسی)

1-معانی مختلف واژه «فضل» را با توجه به متن درس بنویسید.
به معنی دانش ---> هم از اهل فضل بود
به معنی کمال و فضیلت ---> به مردی اهل بود و فضل داشت از شعر و ادب
به معنی بخشش و رحمت ---> از فضل و رحمت کردگار نا امید نباید بود

۲- جدول زیر را کامل کنید.

کرم--->مترادف: جوانمردی، لطف، بخشش، فضل - هم خانواده:کریم، کرامت، اکرام

انعام --->مترادف:هدیه، پاداش دادن -هم خانواده:نعمت، نعیم، منعم
فراغ-->مترادف: آسایش، راحتی  -هم خانواده:فراغت، فارغ

۴- واژه ها در گذر زمان، دچار تحول معنایی می شوند؛ برای پی بردن به این موضوع، معنای واژه های مشخص شده را، با کاربرد امروزی آنها مقایسه کنید.
* ما را به نزدیک خویش بازگرفت 

معنی گذشته: نگه داشت.
معنی امروزی: پس گرفتن
* به مجلس وزیر شدیم
معنی گذشته: رفتیم.
معنی امروزی: فعل اسنادی است و حالتی را نشان می دهد.
* شوخ از خود باز کنیم.
معنی گذشته: پاک کنیم
معنی امروزی: بگشاییم. باز کردن.


قلمرو ادبی (صفحه ۱۴ کتاب درسی)


1- در متن درس، نمونه ای از تشبیه بیابید و ارکان را مشخص کنید.
چون به بصره رسیدیم، از برهنگی و عاجزی به دیوانگاه ماننده بودیم. مشبه: یم {ما} - مشبه به: دیوانگان - وجه شبه: برهنگی و عاجزی - ادات تشبیه: در مفهوم فعل «ماننده بودیم» موجود است. (حذف شده)

2- دو ویژگی نثر ناصرخسرو را بنویسید و برای هر یک از متن درس نمونه ای بیاورید.

الف) کوتاهی جملات: چون وزیر بشنید، مردی را با اسبی نزدیک من فرستاد که «چنان که هستی برنشین و نزدیک من آی» من از بدحالی و برهنگی شرم داشتم و رفتن مناسب ندیدم. - میخواستم که در گرمابه روم، باشد که گرم شوم که هوا سرد بود و جامه نبود.
ب) سادگی: ما به گوشه ای باز شدیم و به تعجب در کار دنیا مینگرستیم.
ج) استفاده از عبارتها و جمله های عربی: بحق الحق و اهله


قلمرو فکری (صفحه 15 کتاب درسی)

چرا ناصرخسرو دعوت وزیر را نپذیرفت؟

به دو دلیل: ۱- تنگدستی و نداشتن لباس مناسب که باعث شرم او می شد. ۲- این که وزیر به شایستگی های وی پی ببرد.

۲- معنا و مفهوم عبارت های زیر را به نثر روان بنویسید.

* دست تنگ بود و وسعتی نداشت که حال مرا مرمتی کند. فقیر بود و توانایی مالی نداشت تا بتواند اوضاع مرا بهبود بخشد.
* چون بر رقعة من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیت چیست. وقتی نامه مرا بخواند به شایستگی من پی ببرد.

۳- بیت زیر، با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی دارد؟
«چنین است رسم سرای درشت        گهی پشت بر زین، گهی زین به پشت»
فردوسی

قسمتی از درس که ابتدا وقتی وارد حمام شدند آنها را بیرون کردند و درست بیست روز بعد با نهایت احترام از آنها پذیرایی کردند و به آنان احترام گذاشتند. «بعد از آنجا که حال دنیاوی ما نیک شده بود و هر یک لباسی پوشیدیم روزی به در آن گرمابه شدیم که ما را در آنجا نگذاشتند چون از در رفتیم، گرمابه بان و هر که آنجا بودند همه بر پای خاستند و بایستادند.»

۴- چگونه از پیام نهایی درس می توانیم برای زندگی بهتر بهره بگیریم؟ از سختی ها و مشکلاتی که در زندگی پیش می آید نباید شکایت کرد؛ باید به رحمت و بخشش خداوند امیدوار بود. با توکل به خداوند بزرگ، میتوان بر سختیها چیره شد.

۵- ناصر خسرو در توصیف وزیر به کدام ویژگی های او اشاره می کند؟ مردی اهل و ادیب و فاضل و نیکومنظر و متواضع و متدین خوش سخن


مطالب مرتبط:

پاسخ قلمرو های درس 2 فارسی دهم

پاسخ قلمرو های درس 1 فارسی دهم



منبع:گاما


خیلی مخلصیم رفقا :)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی