ابزار وبمستر

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب :: جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

نمونه سوالات درس 4 هویت اجتماعی دوازدهم
سوالات درس چهار هویت اجتماعی دوازدهم
نمونه سوال های امتحانی هویت اجتماعی دوازدهم
سوالات امتحانی درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم
نمونه سوالات امتحانی هویت اجتماعی دوازدهم


به نام خدا

نمونه سوالات درس 4 هویت اجتماعی دوازدهم

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

1-منظور از فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی چیست؟
بخشی از فرهنگ که مردم یک جامعه از آن جانب داری می کنند و رعایت آن را لازم میدانند اما در عمل ممکن است آنرا نادیده بگیرند، (فرهنگ آرمانی)نامیده می شود.آن بخش از فرهنگ که مردم به آن عمل میکنند،(فرهنگ واقعی)نام دارد.

2-چگونه می توان قلمرو فرهنگ آرمانی را به فرهنگ واقعی وارد نمود؟
مرز و محدوده فرهنگ ارمانی و فرهنگ واقعی بر اساس عمل مردم تغییر می کند. هر اندازه مردم مطابق آرمان ها و ارزشها عمل کنند، به همان اندازه، آرمان ها وارد فرهنگ واقعی می شوند اما اگر مردم به آرمانها و ارزش هایی که رعایت آنها در فرهنگ آرمانی لازم دانسته می شود عمل نکنند، فرهنگ واقعی از فرهنگ آرمانی فاصله می گیرد.

3-برنامه ریزان فرهنگی در جامعه از چه طریق زمینه تحقق و ورود فرهنگ آرمانی به فرهنگ واقعی را فراهم میکنند؟
برنامه ریزان فرهنگی در هر جامعه تلاش می کنند که از طریق تعلیم و تربیت، زمینه تحقق هرچه بیشتر فرهنگ آرمانی و ورود آن به قلمرو فرهنگ واقعی را فراهم کنند.

4-علت تفاوت فرهنگ های واقعی و آرمانی جوامع چیست؟مثال بزنید.
محدوده فرهنگ آرمانی و واقعی در هر جامعه ای دستخوش تغییر میشود.به علاوه،جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است،زیرا آرمانی یا واقعی بودن یک پدیده بر اساس نوع نگاه و رفتار افراد و جوامع تعیین می شود. پدیده ای در یک جامعه، درون فرهنگ آرمانی و در جامعه دیگر درون فرهنگ واقعی قرار می گیرد؛ مثلا امنیت برای یک کشور آشوب زده، پدیده ای درون فرهنگ آرمانی و برای یک کشور بسامان، درون فرهنگ واقعی است. در یک جامعه نیز، پدیده ای در برهه ای از زمان صرفا آرمان است و در زمانی دیگر، تحقق می یابد و به واقعیت تبدیل می شود.

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

5-فرهنگ حق و باطل را تعریف کنید.
بخش هایی از فرهنگ که از نظر علمی صحیح و مطابق فطرت انسان باشد، «فرهنگ حق»  و بخش هایی که از نظر علمی قابل دفاع نباشد و بر اساس خرافات شکل گرفته باشد،«فرهنگ باطل» است.

6-مواردی از ارزش ها و عقاید حق و مواردی از ارزش ها و عقاید باطل را بنویسید.
عقیده به توحید، وفای به عهد، عدالت، تحمل دیگران و مدارا با کسانی که از شناخت حقیقت محروم مانده اند، حمایت از مستضعفان و مظلومان، دفاع از حقوق انسان ها و مهربانی با یکدیگر از جمله عقاید و ارزش های حق اند. شرک، ظلم، بی عدالتی، تجاوز به حقوق دیگران و دنیا پرستی از جمله عقاید و ارزش های باطل اند.

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

7-کدام ابزار و علوم می توانند در مورد حق و باطل بودن عقاید و ارزش ها داوری کند؟
حق یا باطل بودن عقاید و ارزش ها را نمی توان با علوم تجربی شناخت. عقل و وحی دو ابزار مهم شناخت عقاید و ارزش ها هستند و علومی که از این دو ابزار بهره می گیرند، می توانند درباره حق یا باطل بودن فرهنگ های مختلف داوری کنند.

8-آیا جهل و آگاهی ،اقبال ،عدم اقبال مردم نسبت به عقاید ،ارزش ،هنجار ها و کنش ها در حق یا باطل بودن آنها تعیین کننده است؟خیر،
نژاد پرستی و برتر دانستن یک قوم یا گروه خاص، پول پرستی و شرک از عقاید و ارزش های باطل اند و باطل بودن آنها با نظر جوامع مختلف، دگرگون نمی شود.

9-در چه صورت حقیقت به حوزه ی فرهنگی واقعی جوامع راه پیدا میکند؟
جوامع مختلف با ایمان به حق، حقیقت را به فرهنگ آرمانی خود وارد می کنند و با عمل به حق، آن را به فرهنگ واقعی شان وارد می نمایند. اگر جوامع مختلف به حق ایمان نیاورند و بر اساس آن عمل نکنند، حق به فرهنگ آرمانی و واقعی آنها راه پیدا نخواهد کرد.

سوالات مهم درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب

10-حقایق ثابت اند ولی از نظر وارد شدن به فرهنگ آرمانی و واقعی جوامع تغییر پذیرند؟به چه معناست؟
بنابراین، حقایق ثابت اند ولی از نظر وارد شدن به فرهنگ آرمانی و واقعی جوامع، تغییر پذیرند؛| یعنی برای جوامع امکان پذیرش حق و ترک باطل وجود دارد. همان گونه که امکان انحراف از حق و روی آوردن به باطل نیز وجود دارد. جوامع می توانند حق یا باطل را برگزینند اما حق و باطل بر اساس گزینش آنها تغییر نمی کنند.


منبع:جوابگو

امیدوارم به کارتون اومده باشه رفقا *-*

نظرات  (۱)

عالی بود به کارم اومد ، سایتای دیگه سوالاشون با کتابم مطابقت نداشت ولی سوالای این سایت مطابقت داشت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی