ابزار وبمستر

سوالات مهم درس دوم دینی دوازدهم با جواب :: جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

سوالات مهم درس دوم دینی دوازدهم با جواب

MH-BEHZADI | دوشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ب.ظ | ۱ نظر

سوالات مهم درس دوم دینی دوازدهم با جواب

سوال های امتحانی درس 2 دینی دوازدهم
نمونه سوالات درس دوم دینی دوازدهم
سوال های مهم درس دو دینی دوازدهم
سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم
سوالات مهم درس 2 دینی دوازدهم

به نام خدا

سوال های امتحانی درس 2 دینی دوازدهم

سوال های امتحانی درس 2 دینی دوازدهم
1-با ذکر عبارت ( لااله الا الله) چه تغییر وضعیتی برای فرد صورت میگیرد؟
با گفتن این عبارت تمام احکام و حقوق اسلامی فرد به رسمیت شناخته می شد و دفاع از حقوق او بر دیگر مسلمانان واجب می گشت و در زمره برادران و خواهران دینی قرار می گرفت.

2-آیا عبارت (لااله الا الله)فقط یک شعار است ؟توضیح دهید.
جمله لا اله... فقط یک شعار نبوده بلکه التزام به آن،همه زندگی فرد تازه مسلمان را در رابطه با خدا،خویشتن،خانواده ،اجتماع و دیگر مخلوقات تغییر می داد.

سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم

3-جعفر بن ابی طالب سرپرست مهاجرین؛تغییر وضعیت از شرک و بت پرستی و ایمان به اسلام را چگونه بیان کرد؟
ما قبلا قومی بودیم جاهل، بت می پرستیدیم، مردار می خوردیم، مرتکب زشتی ها می شدیم، پیوند خویشاوندی را قطع می کردیم، بی پناه را پناه نمی دادیم و قوی، ضعیف را می بلعید. این چنین بودیم تا اینکه خداوند از میان ما پیامبری مبعوث فرمود که خانواده اش را می شناسیم و به صداقت و امانت داری و عفتش ایمان داریم.
4-مراتب توحید را بیان کرده و توضیح دهید.
توحید در خالقیت ،توحید در مالکیت ،توحید در ولایت ،توحید در ربوبیت
رفقا در این سوال برداشت خودتون رو از هر مرتبه از توحید که خود کتاب به صورت یک یا چند خطی توضیح داده را به صورت خلاصه بیان کنید.

سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم

5- چرا اگر چند خدا را تصور کنیم منجر به شرک در خالقیت می شویم؟
این تصور که چند خدا وجود دارد و هر کدام خالق بخشی از جهان اند، یا با همکاری یکدیگر این جهان را آفریده اند، به معنای آن است که هر کدام از آنها محدود و ناقص هستند و به تنهایی نمی توانند کل جهان را خلق کنند.
همچنین به معنای آن است که هر یک از خدایان مذکور کمالاتی دارد که دیگری آن کمالات را ندارد و گرنه عین همدیگر می شوند و دیگر چند خدا نیستند. چنین خدایان ناقصی، خود، نیازمند هستند و هر یک از آنها به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیازش را بر طرف نماید.
6-اگر خداوند به برخی مخلوقات اذن و اجازه ی دخل و تصرف در جهان را بدهد آیا این به معنای واگذاری ولایت خداست ؟توضیح دهید.
چنین اذنی به معنی واگذاری ولایت خداوند به دیگری نیست، بلکه بدین معناست که خداوند آن شخص را در مسیر و مجرای ولایت خود قرار داده است. اگر خداوند پیامبر اکرم ا را ولی انسان ها معرفی می کند، بدین معناست که ایشان را واسطه ولایت خود و رسانند؛ فرمان هایش قرار داده است.
7-آیا توحید در ربوبیت به این معنا است که موجودات و انسان قدرت تدبیر ندارند؟با ذکر مثال توضیح دهید.
خیر،توحید در ربوبیت بدان معنا نیست که موجودات، به خصوص انسان، قدرت تدبیر ندارند؛ باغبانی که زحمت می کشد و به پرورش درختان اقدام می کند، رشد این درختان نتیجه تدبیر اوست. بلکه، توحید در ربوبیت بدین معناست که این باغبان و تدبیرش همه از آن خدا و تحت تدبیر اویند.


سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم

8-شرک و مراتب آنرا نام ببرید و توضیح دهید.
شرک در خالقیت،شرک در مالکیت ،شرک در ولایت،شرک در ربوبیت
رفقا در این سوال برداشت خودتون رو از هر مرتبه از توحید که خود کتاب به صورت یک یا چند خطی توضیح داده را به صورت خلاصه بیان کنید.
9-آیا توسل از پیامبران و اولیا خدا شرک مصوب می شود؟توضیح دهید.
اولا خداوند رابطه علیت را میان پدیده های جهان حاکم کرده است. آتش موجب گرما و روشنی و دارو سبب شفا و بهبودی است. پزشک وسیله درمان، معمار عامل بنای ساختمان و معلم نیز وسیله تعلیم و تربیت است.
در امور معنوی نیز همین گونه است. دعا سبب مغفرت و آمرزش، صدقه موجب دفع بلا، و صله رحم موجب افزایش طول عمر است.
همه این روابط توسط خود خداوند طراحی شده و به اذن و اراده او صورت می گیرد. بنابراین، کسی که برای آموختن نزد معلم می رود، یا برای درمان به پزشک مراجعه می کند، نه تنها معلم و پزشک را شریک خداوند قرار نداده، بلکه به قانون الهی عمل کرده است.
ثانیا همان گونه که در خواست از پزشک برای درمان بیمار با توحید منافاتی ندارد، درخواست از اولیای الهی برای اجابت خواسته ها نیز منافاتی با توحید ندارد؛ زیرا پزشک به واسطه استفاده از اسباب مادی و اولیای الهی به واسطه اسباب غیر مادی و با اذن خداوند این کار را انجام می دهند.


سوالات متن درس دوم دینی دوازدهم

10-آیا بر آوردن حاجات تنها به حیات دنیوی پیامبر اکرم اختصاص دارد،توضیح دهید.
این توانایی تنها به زمان حیات دنیوی پیامبر اکرم و اختصاص ندارد و پس از رحلت ایشان نیز استمرار دارد. به عبارت دیگر، روح مطهر رسول خدا پس از رحلت زنده است و می تواند به انسانها یاری برساند . اکنون اگر ما از رسول خدا یه چیزی درخواست کنیم، درخواست از جسم ایشان نیست، بلکه از حقیقت روحانی و معنوی ایشان است. آیا اگر کسی از پدر و مادرش و یا هر مؤمنی بخواهد که برای سعادتمندی او دعا کند چنین درخواستی شرک آلود است؟
11-چند نمونه از توسل در قران کریم را بیان کنید.

١- قرآن کریم نقل می کند که فرزندان یعقوب از پدرشان درخواست کردند که برای آنها طلب آمرزش کند و یعقوب نیز به آنان وعده دعا داد.

2- قرآن کریم بیان می کند که استغفار پیامبر در حق منافقان مؤثر نیست اما در مورد دیگران مؤثر است. در تاریخ آمده است که مسلمانان در زمان پیامبر برای درخواست دعا نزد آن حضرت می آمدند . پس از رحلت ایشان نیز کنار قبر ایشان می رفتند و یا از دور درخواست خود را مطرح می کردند.؟

منبع:جوابگو

خیلی چاکریم رفقا :)

نظرات  (۱)

تو که رفتی همه ی مزرعه ها خشکیدند
باغ من بعد تو صد جعبه زمستان داده
پاسخ:
بسیار زیبا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی