ابزار وبمستر

نمونه سوال امتحانی از درس سوم دینی دوازدهم :: جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

نمونه سوال امتحانی از درس سوم دینی دوازدهم

MH-BEHZADI | شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ب.ظ | ۰ نظر

نمونه سوال امتحانی از درس سوم دینی دوازدهم

سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم
سوالات متن درس سوم دینی دوازدهم
درس سوم دینی دوازدهم
سوال های مهم درس سوم دینی دوازدهم
نمونه سوال از درس سوم دینی دوازدهم


به نام خدا

نمونه سوال امتحانی از درس سوم دینی دوازدهم
1-رابطه بین ایمان به خدا و تاثیر آن در زندگی را توضیح دهید.
میزان این تأثیرگذاری نیز بستگی به درجه ایمان افراد به توحید و یکتاپرستی دارد. هر چه ایمان قوی تر باشد تأثیر عملی آن در زندگی بیشتر و هر چه ضعیف تر باشد تأثیر آن کمتر خواهد بود. با این معیار، هر کس می تواند درجه ایمان خود و تأثیر آن را در زندگی خویش بررسی کند.

سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

2-چگونه انسان در مسیر توحید گام برداشته و به توحید عملی می رسد؟
کسی که بنده خداست و او را می پرستد در برابر او خاضع و خاشع است، خدا را محبوب و معبود خود می داند، بر آستان او نماز می گذارد و به درگاه او دعا می کند، از او اطاعت می نماید و خلاصه اینکه جهت زندگی خود را خدا قرار میدهد . چنین انسانی در مسیر توحید گام برداشته و به «توحید عملی» رسیده است.
3-توحید عملی را تعریف کنید.
هرکسی در زندگی خود از فرمان های خدا | اطاعت کند، به مراتبی از توحید عملی رسیده است. چنین فردی می کوشد تمایلات درونی و تصمیم ها و فعالیتهای خود را در جهت خواست و رضایت الهی قرار دهد.


سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

4-بعد فردی توحید عملی چه ثمراتی دارد آنها را توضیح دهید.
برای یک انسان موحد جهان معنای خاص خود را دارد. از نظر او هیچ حادثه ای در عالم بی حکمت نیست، گرچه حکمت آن را نداند. از همین رو موحد واقعی همواره انسانی امیدوار است. در مقابل سختی ها و مشکلات، صبور و استوار است و آنها را زمینه موفقیت های آینده اش قرار می دهد. باور دارد که دشواری های زندگی نشانه بی مهری خداوند نیست، بلکه بستری برای رشد و شکوفایی اوست.

5-انسان موحد چگونه شخصیتی دارد؟
انسان موحد چون زندگی خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کرده و پیرو فرمان های اوست،شخصیتی ثابت و پایدار دارد و برخوردار از آرامش روحی است.
6-انسان موحد چه مسِِئولیت هایی دارد؟
چنین فردی موجودات جهان را مخلوق خدا می بیند و می داند که خداوند او را در برابرشان مسئول قرار داده است. همچنین بدن خود را امانتی الهی می شمارد که خداوند به او سپرده است؛ بنابراین میداند که حق ندارد به آن آسیب برساند ، همچنان که حق ندارد سلامتی دیگران را به خطر اندازد.انسان موحد حتی به حیوانات نیز آسیب نمی رساند بلکه به ادامه بقا و زندگی آنها کمک می کند.

سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

7-امام علی (ع)درباره مسئولیت های انسان موحد چه می فرماید؟
تقوای الهی پیشه کنید؛ هم در مورد بندگان خدا، هم در مورد شهرها و آبادی ها؛ چرا که شما در برابر همه اینها حتی سرزمین ها و چهار پایان مسئولید. خدا را اطاعت کنید و از عصیان او بپرهیزید.
8-منظور از شرک عملی چیست؟
در مقابل، اگر کسی دل به هوای نفس (بت درون) سپرده و او را معبود خود قرار دهد و اوامرش را به فرمان های خداوند ترجیح دهد یا در پی کسب رضایت قدرت های مادی و طاغوتها (بتهای بیرون) برآید، چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است.
9-شخصیت انسان مشرک چگونه است؟
تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمان پذیری از طاغوت باعث می شود شخص، درونی ناآرام و شخصیتی ناپایدار داشته باشد؛ زیرا از یک سو هوای نفس وی هر روز خواسته جدیدی جلوی روی او قرار می دهد و از سوی دیگر، قدرتهای مادی که هر روز رنگ عوض می کنند او را به بردگی جدیدی می کشانند.


سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

10-بعد اجتماعی توحید عملی را تعریف کنید؟
بعد اجتماعی توحید به معنای قرار گرفتن همه
نهادها و ارکان یک جامعه با نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست.
11-بعد اجتماعی توحید عملی چه ثمراتی دارد توضیح دهید.
جامعه ای که در مسیر توحید اجتماعی حرکت می کند، اقتصاد و فرهنگ و سایر ابعاد و ارکان آن نیز به سوی اجرای فرمان های خدای یگانه پیش می رود و به صورت جامعه ای عدالت گستر در می آید . جامعة توحیدی جامعه ای است که از تفرقه و تضاد دوری می کند و به سوی وحدت و هماهنگی حرکت می نماید.
جامعة موحد، حکومت کسانی را که خداوند به آنها حق حکومت کردن را نداده است نمی پذیرد، با آنان که با خداوند و مسلمانان دشمنی میورزند، دوستی نمی کند، با ظالمان مبارزه می کنند.
12-اگر در جامعه ای مردم فقط تمایلات خود را دنبال کنند و اهل ایثار و تعاون نباشند چه آثار منفی به وجود می آید؟
تفرقه و تضاد جامعه را فرا می گیرد و امکان رشد و تعالی از بین می رود.
روز به روز انسان های ستمگر بیشتر قدرت پیدا می کنند و دیگران را در خدمت امیال خود به کار می گیرند.
دیگر سخنی از حاکمیت خداوند و فرمان های او نیست، بلکه سخن از حاکمیت طاغوت و دستورهای اوست

سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

13-آیا انسان و جوامع بشری به سوی زندگی توحیدی حرکت میکنند؟
*پاسخ به طور خلاصه است
انسان خود را مالک،ولی،رب جهان میپندارد هرگونه که میخواهد در جهان دخل و تصرف می کند(تخریب محیط زیست-آلوده شدن طبیعت-پیدا شدن جوامع بسیار فقیر)از پیامد های آن است.
به گونه انسان گرفتار و سرگرم امور دنیوی و ابزار های ساخته ی خود شده است که خدا را فراموش کرده ،جایی برای خلوت و انس با خدا باقی نگذاشته است یک سره از خدا و آخرت غافل شده است.
14-معیار های شرک و بت پرستی از نظر قرآن چیست؟
اطاعت از ارباب هایی جز خداوند،بندگی کسانی جز او ،خارج کردن دین از برنامه های زندگی،تقلید از کسانی که در جهت مخالف دین حرکت میکنند،شرک و بت پرستی است.


سوالات مهم درس 3 دینی دوازدهم

15-ریشه بت پرستی و شرک جدید چیست؟
برخی از انسان ها در عین قبول داشتن خداوند،دین و دستورات دینی را در متن زندگی خود وارد نمی کنند و  برعکس تمایلات دنیوی و نفسانی خود را اصل قرار میدهند.


منبع:جوابگو

مخلصیم :)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی