ابزار وبمستر

جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس سوم تاریخ دوازدهم :: جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جوابگو-پاسخنامه کامل تمارین و فعالیت های درسی

گام به گام دروس | رفع اشکال ،مقاله،پاسخ نامه،نکات کنکوری،جواب بخش های مختلف درسی

جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس سوم تاریخ دوازدهم

MH-BEHZADI | پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر

جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس سوم تاریخ دوازدهم

جواب فعالیت های درس 3 تاریخ دوازدهم
جواب فعالیت های درس سوم تاریخ دوازدهم
پاسخ فعالیت های درس 3 تاریخ دوازدهم
پاسخ فعالیت های درس سوم تاریخ دوازدهم
حل فعالیت های درس 3 تاریخ دوازدهم
حل فعالیت های درس سوم تاریخ دوازدهم
حل پرسش های نمونه درس سوم تاریخ دوازدهم
جواب پرسش های نمونه درس 3 تاریخ دوازدهم

به نام خدا

جواب فعالیت های درس 3 تاریخ دوازدهم

جواب فعالیت 1:

انقلاب های سیاسی باعث مستقر شدن حکومت های قوی در اروپا شد و این حکومت ها بر سر مسائل اقتصادی و سیاسی با یکدیگر رقابت شدیدی داشتند و برای تولید بیشتر نیاز به مواد اولیه ارزان قیمت داشتند و به همین دلیل روز به روز نفوذ و استعمار خود را بر کشورهای دیگر از جمله ایران بیشتر میکردند.

جواب فعالیت 2:

1)به نظر میرسد انصاف را رعایت نموده چون ابتدا به تعریف و تمجید از جایگاه علمی و سیاسی او پرداخته و از سوی دیگر در متن آمده هیچ گونه خللی که دلیل بر بی انصافی باشد وجود ندارد
۲)کاری بسیار مهم و پسندیده بود چون در تاریخ میخوانیم هر زمان درباریان و حرمسرا در اداره امور دخالت کردند کشور و حکومت رو به سقوط میرود نمونه آن در دوران سلطان حسین صفوی و دوران بعد از قتل امیر کبیر دید.

جواب فعالیت 3:

اشکالات را میتوان به صورت زیر بیان کرد
1) ارثی بودن شغل مستوفیان
2) عدم شفافیت شیوه و میزان دریافت مالیات ها
۳) اجازه نداشتن سایر افراد جهت دسترسی به کتابچه مالیات یعنی محتوای آن سری است.

جواب فعالیت 4:

در دوره قاجار امور نظامی به ایالات سپرده می شود که آنان نیز دارای سلاح مدرن نبودند از سوی دیگر تعهدی به دولت نداشتند و تحت امر رییس ایل خود نبودند و از طرفی دیگر بدلیل وجود فساد شدید در حاکمیت قاجار، نیروی های نظامی دولتی نیز تحت کنترل نبودند. بهمین علت راه امنیت لازم برای تجار را نداشت و تجار خارجی نیز رغبت چندانی جهت تجارت با ایران را نداشتند و همین عامل باعث شد که ایران از لحاظ صنعتی و تجاری نسبت به کشورهای همسایه مانند عثمانی و روسیه بسیار عقب بماند.

جواب فعالیت 5:

سیاسی: قاجارها درست در زمانی به قدرت رسیدند که ایران درگیر رقابت دولت های اروپایی شده بود و پادشاه و بزرگان کشور از این اوضاع و احوال اطلاعات بسیار ناچیزی داشتند.
نظامی ایلیایی بودن نیروی نظامی و نامنظم بودن آن از یک سو و نیز نداشتن سلاح های مدرن از سوی دیگر ارتباطات خارجی حکام ایران در این دوره کمترین آگاهی از دیپلماسی و مناسبات خارجی داشتند و به همین علت مدام فریب دولت های استعماری را میخوردند.

جواب فعالیت 6:

این جواب نشان دهنده این است که حکومت ناصرالدین شاه حکومتی دست نشانده است که هیچ گونه قدرت سیاسی و نظامی نداشت و فقط تحت تاثیر سیاست روس و انگلیس قرار داشت و اگر رقابت این دو دولت نبود ایران به راحتی تجزیه میشد از نگاه بین المللی ایران در این دوره فاقد وجاهت قانونی بوده است.

جواب فعالیت 7:

این معاهد و یکی از بدترین معاهدات تاریخ ایران است این کشور از لحاظ روابط سیاسی کاملا تحت نظر انگلیس قرار داد و زمینه ساز قراردادهای شوم دیگری همچون گلستان و پاریس شد. با توجه به مفاد این عهدنامه قرار شده بود در صورت اختلاف ایران و افغانستان انگلستان دخالت نکند اما انگلستان با دخالتهای خود باعث جدایی افغانستان از ایران شد.
طبق این عهدنامه قرار بود در صورت حمله کشوری به ایران انگلستان به ایران کمک نظامی کند اما با حمله روسیه به ایران دولت انگلیس هیچ کمکی نکرد همچنین طبق این عهدنامه انگلیس متعهد بود که از تجاوز و تصرف در امور خلیج فارس خودداری کند اما این دولت به خرمشهر و خارک و.. تجاوز کرد و زمینه ساز جدایی بحرین از ایران شد.

پرسش های نمونه:

1-شرایط سیاسی-نظامی ایران با روسیه و انگلستان در عصر قاجار چه تفاوت های اساسی داشت؟

هم زمان با شکل گیری حکومت قاجار در ایران اکثر قدرت های اروپایی به دلیل انقلاب ها و تحولات سیاسی و اجتماعی و با پیشرفت علمی و صنعتی رقابت شدیدی با یکدیگر بر سر تسلط بر دیگر کشورها داشتند این کشورها از نظر نظامی و دارا بودن ارتش منظم بسیار قدرتمند بودند اما مردم ایران از تغییر و تحولات بی اطلاع بودند و همچنین ارتش منظمی و پیشرفته نداشتیم به همین دلیل در مقابل هجوم اروپایی ها به نوعی غافلگیر شدند و آمادگی لازم برای رویارویی را نداشتند.

2-چرا شاهان قاجار قادر به اعمال کامل قدرت استبدادی خود نبودند؟

شاهان قاجار خودشون رو مالک جان و مال مردم میدونستند و انتظار داشتند تمامی مردم فرمانشان را بی چون و چرا اجرا کنند اما دعمل نتوانستند چون از یک طرف فاقد ابزارهای لازم مانند نظام اداری کار و ارتش ثابت و حرفه ای برای اعمال قدرت مطلقه بودند و از سوی دیگر نفوذ اجتماعی لازم را نیز نداشتند.

3-به نظر شما، مهترین آثار و پیامدهای زیانبار عهدنامه ترکمانچای چه بود؟

دادن حق مصونیت قضایی به اتباع آن کشور پرداخت ۵ میلیون غرامت به دولت روسیه برقرای تعرفه بر کالاهای روسی و ایرانی که بدلیل عقب ماندگی ایران به ضرر ما تمام میشد.

4-ایران در دوره قاجار از چه جهانی برای انگلستان اهمیت داشت؟

سلطه انگلیسی ها بر هند در قرن هجدهم توجه آنها را به ایران جلب کرد تا بتواند بر تاثیر بر ایران مانع رسیدن رقبایش به هندوستان از طریق ایران شود و همچنین این کشور با تسلط بر خلیج فارس و جزایر آ« زمینه را برای گسترش نفوذ سیاسی و نظامی و در این منطقا استراتژیک را فراهم کرد.

5-علت اساسی توجه فرانسه به ایران در زمان ناپلئون چه بود؟ چرا روابط ایران و فرانسه در زمان فتحعلیشاه به شکست انجامید؟

ایران مناسب ترین راه برای رسیدن به هند بود و ناپلئون بعد از اتحاد سیاسی با ایران تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشت و با روسیه صلح کرد.




منبع:پادرس

خیلی مخلصیم:)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی