جواب تمرین و فعالیت های درس هفتم فارسی هشتم
MH-BEHZADI |
پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۲۱ ب.ظ |
۱ نظر
جواب تمرین و فعالیت های درس هفتم فارسی هشتم
جواب تمرین های درس هفتم فارسی هشتم
پاسخ تمرین های درس هفت فارسی هشتم
حل تمرین های درس هفتم فارسی هشتم
جواب فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هشتم
پاسخ فعالیت های نوشتاری درس هفتم فارسی هشتم
حل فعالیت های و تمرین های درس هفتم فارسی هشتم
جواب تمرین های درس 7 فارسی هشتم
به نام خدا
جواب تمرین های درس هفتم فارسی هشتم
خود ارزیابی (صفحه ۵۵ کتاب درسی)
١- سه درس که بهلول به جنید آموخت، چه بود؟
در خوردن اصل آن است که لقمه ی حلال باید و اگر حرام را صد از این گونه آداب به جا بیاوری فایده ندارد و سبب تاریکی دل شود. در سخن گفتن نیز باید اول، دل، پاک باشد و نیت درست باشد و آن گفتن برای رضای خدا باشد و گرنه سکوت و خاموشی بهتر و نیکوتر باشد و در آداب خواب، اصل این است که در دل تو بغض و کینه و حسد مسلمان نباشد و در ذکر حق باشی تا به خواب روی.
۲- در زندگی امروزی، چه آسیبهایی انسان را تهدید می کند؟
استفاده از فناوری های پیشرفته هر چند که ما را کمک می کند، اما اگر از آنها درست استفاده نشود همان قدر که کمک می کند ما را تهدیده هم می کند. استفاده نا به جا و نسنجیده از امکاناتی که فراهم آمده است. شکستن شکوه و حرمت انسانی و کم رنگ شدن آداب و اخلاق، رهاورد تمدن ماشینی و علم زده غرب است.
۳- به نظر شما بهترین زمان سخن گفتن و بهترین زمان سکوت و خاموشی، چه هنگامی است؟
زمانی که از شخص سوالی پرسیده شود جواب دهد و هنگامی که دیگران سخن می گویند و از او سؤال نشده است، سکوت کند.
۴- چرا باید حریم قانون، دین و هنجارهای اخلاقی، فرهنگی و آداب جوانمردی را رعایت کنیم؟
چون رعایت آن به نفع ماست و وظیفه هر شهروند رعایت آنهاست. گذشته از آن اگر ما رعایت نکنیم ممکن است به آتش همان بی حرمتی خود، بسوزیم.
پاسخ تمرین های درس هفت فارسی هشتم
فعالیت های نوشتاری (صفحه ۵۷ کتاب درسی)
1- در متن درس، واژه هایی را بیابید که در آنها یکی از حروف «ع، غ، ض، ذ» به کار رفته باشد؛ سپس معنای هر یک را بنویسید.
بغدادی: اهل شهر بغداد - عارفان: خداشناسان - عرض کردن: گفتن - طعام: غذا - بیموقع: بی وقت - حضرت: لقبی برای احترام است - معترف شدی: اعتراف کردی ۔ فرع: غیر اصل - رضای خدا راضی بودن خدا - بغض: کینه، بد خواهی - ذکر: گفتن نام خدا در زیر لب - علمی: منسوب به علم - عقل: منطق، قوه تمییز انسان - استعداد: توانایی - جامعه: مجموعه ای که با هم زندگی می کنند. - اجتماعی: جمعی - عصر: دوره - اعتقاد: معتقد بودن - معیار: ملاک های ارزشیابی - غرب: اروپا - فضا: محل اشغال چیزی ۔ ذهن: خاطره، فکر - متعالی: بلند مرتبه - غفلت: بیخبری - غوغا: داد و فریاد - فضایل: ارزشها، خوبیها - دعوی: ادعا کردن - دعا: خواسته
2- در متن زیر، گروه های اسمی را بیابید و هسته هر یک را مشخص کنید.
انسان، موجودی (هسته) اجتماعی (وابسته) است و جامعه، هنجار(هسته) های فرهنگی (وابسته)، سنت (هسته) های اعتقادی (وابسته) و ارزش (هسته) های خاصی (وابسته) دارد.
3- برای خواندن درست و مناسب متن «آداب نیکان» چه لحنی را باید برگزید؟
برای متن اول لحن گفتگو بر اساس شخصیت های هر گروه که همان لحن داستانی است، مناسب است و برای متن دوم لحن گزارشی مناسب تر است.
جواب تمرین های درس هفتم فارسی هشتم
گفت وگو (صفحه ۵۶ کتاب درسی)
۱- درباره به کارگیری درست تلفن همراه و رایانه، گفت وگو کنید.
از این وسیله به موقع و به جا استفاده کنیم. در استفاده از آنها هنجارهای اجتماعی، اخلاقی، حریم خصوصی و حرمت افراد و قانون را از بین نبریم. استفاده نابه جا و نسنجیده از آنها ضربهی جبران ناپذیری به جامعه و افراد وارد می کند.
از این وسیله به موقع و به جا استفاده کنیم. در استفاده از آنها هنجارهای اجتماعی، اخلاقی، حریم خصوصی و حرمت افراد و قانون را از بین نبریم. استفاده نابه جا و نسنجیده از آنها ضربهی جبران ناپذیری به جامعه و افراد وارد می کند.
2- دو متن درس «آداب نیکان» را با هم مقایسه و تفاوت ها و شباهت های آنها را بیان کنید.
شباهتها: هر دو نثر هستند، متن هر دو قابل فهم است، هر دو در پی آموزش مفاهیمی هستند.
تفاوتها: نثر اولی قدیمی تر است، نثر دومی امروزی تر، کلمات به کار رفته در نثر اول، کلماتی هستند که در زمان های قدیم کاربرد داشت و مربوط به مسائل آن روزها بود. اما در نثر دومی کلماتی به کار رفته است که امروزه در اجتماع از آن استفاده می شود. ما می توانیم نثر اولی را بخوانیم و بفهمیم اما یک انسانی که در آن دوره زندگی می کرد ممکن است نثر دومی را بتواند بخواند اما چیزی از آن نفهمد. چون کلمات آن امروزی هستند. در هر دو نثر کلمه های زبان بیگانه وجود دارد. در اولی کلمات عربی و در دومی کلمات انگلیسی.
PDF
منبع:گاما
تهیه کننده پی دی اف:جوابگو
خیلی مخلصیم رفقا
- ۹۷/۰۸/۲۴